Gevoelswaarde en symboliek van een kleur is voor een groot deel ervarings- en cultuurgebonden. Bovendien bepalen de omstandigheden de waardering.

Kleur: gebruik en gevoelswaarde

Zo wordt geel veelal ervaren als zonnig en vrolijk, als het tenminste enigszins warm is gekleurd en wat naar het oranje neigt. Vanuit de westerse Middeleeuwen werd geel gezien als de kleur van de haat. Als lichaamskleur wordt geel gezien als ongezond. Deze negatieve bijklank van geel komt ook voor in de zegswijze: zich groen en geel ergeren.

In Azië is geel een heilige kleur. Geel stond symbolisch voor de Chinese monarchie. De verpakking van Oosterse gerechten is vaak geel gekleurd.

Wordt geel als signaalkleur gebruikt, dan is er sprake van de noodzaak voor oplettendheid:
Bij verkeerslichten betekent geel (in de volksmond oranje) volgens Nederlandse verkeersregels dat het licht spoedig rood wordt en dat het verkeer, indien redelijkerwijs mogelijk, moet stoppen.

De combinatie geel met zwart staat voor gevaar. Deze combinatie komt bijvoorbeeld in de natuur voor bij bijen en wespen. Ook sommige gifslangen bezitten deze kleurcombinatie.
(bron: wikipedia)

Wat zegt de kleur van een logo over een bedrijf?   
Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van een bedrijf. Met doordachte kleuren zegt een bedrijf veel over zichzelf. Soms nemen bedrijven zelfs een kleur op in hun merknaam: Rode Kruis, Coolblue, Greenchoice...

Hoe kies je de juiste kleur?   
Zorg er eerst voor dat je weet wat je wilt uitstralen, wat is je doel, missie en visie van je bedrijf? In dit overzicht kun je controleren of jouw kleur past bij je verhaal.

Rood

Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie. Deze kleur straalt kracht uit en valt op.

Oranje
Humor, positiviteit en invoeling. Samen, luisteren en begrip. Creativiteit, speelsheid en plezier. Oranje valt op maar is minder heftig dan rood.

Geel
Vrolijkheid, levenslust en reizen. Naar buiten gericht en niet diepgaand. Geel trekt de aandacht en wordt vaak gebruikt bij het weergeven van aanbiedingen en om een zomers gevoel te creëren.

Magenta (felroze)
Motivatie, bemiddeling, raad. Energie, intuïtie en daadkracht. Leiding, verandering en passie.

Paars
Luxe, rijkdom en spiritualiteit. Paars combineert de stabiliteit van blauw en de energie van rood.

Blauw
Rust, ontspanning en trouw. Integriteit, afstand en wijsheid. Expressie, waarheid en communicatie. Blauw doet een beroep op het bewustzijn en het intellect.

Groen
Hulp, ontspanning en bemiddeling. Harmonie, raad en evenwicht. Vertrouwen, groei en kalmte. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur.

Laat de voorbeelden voor zich spreken